Een heerlijk studieobject voor studenten van de bestuursacademie: de werdegang van de Nederlandse posterijen. Alle organisatievormen komen wel aan bod: van staatsbedrijf tot beursgenoteerde onderneming. In één generatie veranderde de naam van PTT naar PTT Post, naar TPG, naar TNT. Hoe beursgerichter het bedrijf, hoe vrolijker oranje de brievenbussen.
Een jaar of 25 is Herman de vaste besteller in onze straat. Altijd bereid om een deprimerende dag op te fleuren met een filosofische kwinkslag. Toen gezegd werd dat het aantal poststukken decimeerde als gevolg van het opkomende internet, ging ik als een bezetene boeken en cd’s bestellen om Hermans tassen te vullen. Eén cd’tje was goed voor minstens 10 geschrapte bankafschriften. En hoewel firma’s als Bol.com floreren mag het volgens boze tongen niet baten: alle Hermannen moeten op non-actief.
Ja, een interessant studieobject voor de bestuursacademie. Of toch maar meteen een parlementaire enquête ertegenaangooien?
vrijdag 2 juli 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten