donderdag 30 december 2010

Over een bank met ideeën

Een zeker slag mensen zoekt een bank uitsluitend om er geld te halen. Rare snuiters. Zodra ze er lucht van krijgen dat een beoogde bank ook maar iets met IJsland te maken heeft, is het meteen schluβ. ‘Een bank met geld moet ik hebben’, krijg je dan te horen, ‘geen sterfhuisconstructie.’ Vooral mensen die ergens een hypotheek willen lospeuteren doe je veel plezier door ze een adresje te geven van een bank met geld, liefst veel geld, liefst veel geld dat tegen een goedkope rente loskomt. Die mensen maak je beslist niet blij met een bank die net is omgevallen of – erger nog – op het punt staat om te vallen en daarbij de potentiële klant in zijn val meesleurt. Vertel ze nou gewoon waar die bank staat die ze een fatsoenlijke hypotheek of lening verstrekt, dan is alles koek en ei. Om zich te onderscheiden gooide een gerenommeerde bank het ooit over een andere boeg. Niet het geld was belangrijk, maar het meedenken. ‘De NMB denkt met u mee’, klonk het avond aan avond uit de beeldbuis. En ook al bestaat de NMB in geen jaren meer, het weerhoudt de grootste coöperatieve bank van Nederland er niet van om zich in 2010 te profileren als ‘een bank met ideeën’. Ik moet zeggen: het werkt wél. Als klant voel ik me geweldig aangesproken, want van het geld bulk ik, maar om ideeën zit ik vaak schromelijk verlegen.

Geen opmerkingen: