maandag 17 november 2008

Over de overheid

De overheid moet wel een door God ingesteld lichaam zijn, want geen levende ziel had haar willen uitvinden. Wat er ook uit haar boezem komt - de Betuwelijn, de OV-chipkaart, de Amsterdamse Noord/Zuidlijn – het duurt langer dan gepland en kost meer dan geraamd. Maar je hebt de overheid toch zelf gekozen, zou men kunnen tegenwerpen. Dat is de vraag. Er zijn mensen in ons land die geen vertrouwen hebben in stemcomputers. Momenteel kan er gestemd worden voor het waterschap. Per post. Op het stembiljet, dat voorzien is van een unieke code, dient men het eigen geboortejaar in te vullen. Hoe anoniem kun je stemmen? Maar stemmen is een bijna heilige handeling in een democratie - kwestie van opvoeding - dus wat doe ik? Ik draai de knop om, ogen dicht en de envelop glijdt geruisloos in de bus. Ik wist niet dat ik 't in me had.

Geen opmerkingen: