zaterdag 21 maart 2009

Over reclame

Collega’s die elkaar enthousiast in de ogen kijken? Buren die elkaar op een verjaardag schuddebuikend in de rede vallen? Dan moet het wel over commercials gaan. Reclame verbroedert. Reclame appelleert aan een slimme handelsgeest en aan de onvermijdelijke komische noot. Wie nu jong is, weet niet beter of reclame is altijd luchtig en komisch geweest. Snappen doe ik het niet. Als ik tv kijk en er komt reclame tussendoor zap ik naar een ander kanaal. Grote bedrijven trekken kapitalen uit voor reclamefilmpjes, terwijl er vast hordes tv-kijkers zijn die subiet wegzappen. Waarom spreekt het bedrijfsleven niet simpelweg af dat het geen reclame meer zal maken? Als iedereen meedoet, zijn er alleen maar winnaars. Het product: dat verkoopt zichzelf. De kijker: die kan ongestoord tv-kijken. De ondernemer: die houdt geld over. De consument: die ziet de producten in prijs dalen. En ik, ik ben geen buitenstaander aan lunch- of borreltafel.

Geen opmerkingen: