dinsdag 15 juli 2008

De toestand in de wereld

Konaldinho is de naam. Ooit ben ik opgeleid als libero voor de plaatselijke v.v. in het Land van Maas en Waal, waar de lucht nog schoon is en de seks vies. Dat vond althans een wijze man alhier, dertig jaar geleden. Ik kom daar ongetwijfeld nog op terug, want de tijden veranderen en de toestand in de wereld wordt er doorgaans niet beter op. Dat geldt ook voor de seks, om over de lucht nog maar te zwijgen.

Terzake. In mijn nadagen zag men een linksbuiten in mij en kreeg ik als missie mee: de achterlijn halen en de bank warmhouden. Natuurlijk zou iedere speler het liefst zijn hele leven lang blijven voetballen. In het beste geval werkt het lichaam niet meer mee, in het beroerdste geval pas je niet meer in het systeem.

Maar wat is voetbal? 90 minuten spel, 20 minuten reclame en 120 minuten analyseren. De edele kunst van het analyseren (voor, tijdens en na) is belangrijker dan het spelletje. Hoort u mij klagen?

Ik ben te jong om helemaal niets te doen (Zidane). Al m'n kaarten op het trainerschap zetten, vind ik riskant (Van Basten). Daarom deze geniale wissel op de toekomst: Konaldinho wordt analyticus (Van Breukelen). De toestand in de wereld laat vaak best nog wel te wensen over. Goedmoedige lobbesen die we zijn, laten we het meeste maar gelaten over ons heen komen. Toch: een goede analyse doet vaak wonderen. Zit u goed?

Geen opmerkingen: